Tuesday, April 24, 2012

Cerita handbag di Petronas


Assalamualaikum =)



Pada suatu hari… (eh?macam karangan sekolah daa) saya dan Fendy berhenti isi minyak kat Petronas sekitar  rumah  sewa saya. Saya pergi kaunter bayar duit minyak, beli top-up, dan keperluan lelaki yang saya cukup menyampah (semua tau ape kan?). Lepas bayar, Fendy sms minta tolong belikan air. Saya amik minutepulpy dan pergi semula ke kaunter untuk bayar.

Tangan saya menggagau-gagau dalam handbag nak cari duit syiling yang bersepah kat celah-celah zip. Tetiba adik comel kat kaunter tu tegur,

“Handbag akak ni mesti mahal kan?”

Terkedu saya. Saya angkat kepala, tengok muka dia, senyum. “Eh, takde lah….”

Dalam hati mungkin dia sekadar nak berbasi-basi, saya senyum dan terus capat duit seringgit dua keping dan hulur. Mata adik tu masih lagi di handbag saya.

“Mesti seratus lebih kan kak?” Saya tengok muka adik ni nampak berminat. Wajah adik tu nampak naive. Naif.

“Eh, tak…” ringkas saya jawab.

“Berapa ye?” -->  memang dia bersungguh. Saya serba salah nak cakap, serius.

“tiga lebih…”

“oh….”

Kali ni adik tu pulak yang terkedu. Jelas sangat riak muka dia yang berubah.  Senyuman yang tadinya manis dan comel bertukar jadi tawar dan payau.

Saya ambil belen, cakap terima kasih dan terus jalan laju-laju ke kereta. Saya cerita kat Fendy, rupanya dia pun faham apa saya rasa.

Betul, saya rasa serba salah sangat.  Saya pakai handbag tu bukan niat nak menunjuk, nak riak ke apa. Memang tak ada langsung. Cuma saya memang betul-betul suka dan jatuh cinta dengan beg tu. Alah sebenanya beg tu biasa-biasa je pong, bukannya ribu riban Burbery @ Luois Vuitton. Cuma itulah beg paling ‘bernilai’  yang saya ada sepanjang saya hidup ni. Itu pun hadiah dari Fendy, bukan beli sendiri =.=*

Tapi saya terlupa, apa lah agaknya pandangan mereka yang mungkin teringin tapi tak mampu? Tak ke saya buat diorang rasa sedih dan menelan liur? Tambahan pulak saya menyewa bilik di kawasan kelas rendah..memang saya perasan tiap kali turun lift, berjalan ke kereta memang ada mata yang memerhati. 

Perati kasut, perati handbag, perati beg laptop, perati baju. Padahal saya rasa dressing saya ke office biasa sangat! Dalam hati saya ni,’macam tak pernah tengok orang’(teruk kan saya?) saya tak pernah fikir jauh, sebenarnya apa yang mereka pandang? Apa yang mereka rasa?

Saya sebenarnya pernah melalui ‘rasa-rasa’ tu masa kecik dulu sebab saya membesar pun bukannya senang…sepatutnya saya lebih faham.. T.T




*Ada ke patut Fendy cakap kalau dia jadi saya dia kata nak kasi handbag tu kat adik tu…uwaahh sayang banget tau! Saya tak sekuat tu…tak sanggup T.T


32 comments:

LiNda said...

kadang2 kite x paham pandangan orang pd kita..xpela, linda pun penah lalui ape yg munn rase..

Pok Amai-Amai said...

Sy tak suke handbag. Hahahahah.

Tapi betul kate awak. Kite walau handbag taklah segah LV, tp tetap mampu membeli. Itupun ade g yg tak mampu nak beli beg yg bagi kite, mampu-milik...kan?

Tentang Kita said...

handbag paling mahal saya pakai sembonia RM160...

Munnafendy said...

@Linda
sblum ni sy suka memerhati peel dan gelagat org..tp sbnrnya org juga memerhati kita...kan?



@pok amai-amai
kalau lah hbag tak wujud..kan sng? kikiki

yup, btul kata kak fara...kita rasa dh murah sgt pun,tp ttp ada yg tak mampu.. =(

azam said...

:) LV ke???

kawan ofis saya pakai LV, murah je...RM 4000....adoii.....

kalau saya beli benda lain lg bagus

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

x per yg penting niat kiter ikhlas buat nak menunjuk pakai handbag mahai2 ni

SoLy SoLicious said...

sy suka handbag gak..hee.. tp nk beli yg brand2 xmmpu lg..heee

CaDLyNN said...

saya nk beli handbag baru! handbag dah buruk..ahahaha

gadisBunga said...

saya kene beli handbag yg besor2 sebab sentiasa sumbat banyak benda dalam tuh~

Gadis said...

pandangan org ni beza2..

kadang2 kiter pakai brg yang murah pun org kate mahal..

biasenyer gadis hanya tersenyum jek...hihihi...

sisdee said...

org slalu kata kat saya : "eh tak keje tapi pki handbag memahal..ngalah org keje.." pdhal dah sah2 saya pnah bkerja n pernah rasa duit sndiri..n minat lak kat hndbag..bila kita rajin jaga handbag org mesti kata saya asyik beli handbag adehhhh..

sbb saya suka handbag tu yg bebel lebih sikit hahahha..

kdg2 kita tgk org pki handbag memahal kita rasa best gile..pdhal pandangan org kat kita lagi tinggi sebenarnya huhuhu...

actually tak perlu ada pandangan napa org duduk umah biasa2 pakai kete biasa2 tapi pki bag mahal? suka ati le kan..huhuhu

*saya le slalu org tgur camtu bila turun dari kete org tgk kete alahaiiii*

Masz Sidek said...

handbeg sy murah jer.. tp sy suka dan selesa guna... nak beli yg mahal dan berjenama tak mampu... walaupun waktu sell... tetap mahal pd pandangan sy...

akudidi said...

sy xde handbeg!!semua beg jadi beg keje.bosaannnnn.hahaha.
walaupun tiap kali nak beli beg niat da nk beli handbeg jalan2, alih2 terbeli gak handbeg yg besor yg lebih dikatakn handbeg keje.huaaaa

Tihara said...

handbag akak kait seniri jer..hehe :)

Bui Junaidi said...

HANDBAG KAK BUI TAK ADA LAGI YG HARGA LEBIH DARI RM200..HUHU..TERINGIN JUGAK NAK BELI YG MAHAL2 TAPI NGAK MAMPU NYA DONG...

Ijah EmoTemo said...

hehehehe...takpe kita bkn pun berniat nk menunjuk ke hape ke khen? dah dia tanya kita jwb. gituh hehe.

Nurul Akmal said...

Dah lama tak beli handbeg.. :(

mas saari said...

kalau akak tak kisah pun orang tu nak pakai barang mahal dan berjenama sekali pun... bagi akak dia mampu takpelah!

atuk said...

Assalamualaikum Munna

saya ada 6 hand bag (anak)...he he

norhidana said...

heheheh kadang tu kite lupe kite penah ada perasaan mcm adik kt petronas tu... cume masa skrg nih kite dh rasa skit senang... akak dulu2 penah gk rasa camtu... tp bile kite dh senang skit dh ada keje kite kadang lupe...

jnji kite jgn sampai riak udah,cuma bersyukur Allah beri kite rezeki lbh

Rafflesia™ said...

syieda pun teringin nak beli beg mahal-mahal.. tapi memikirkan syieda naik moto pergi dan balik keje. kuburkan dulu niat tu. sbb bahaya berbeg2 bila brmoto ni. huhuhu

dah kawen la alamatnye baru dapat pakai beg..hehehe

kakcik said...

Murahnya hati Fendy. Belikan mak satu, boleh? hehehe...

Dinas Aldi said...

Yg penting niat kita bukan nak menunjuk2. Lagipun itu pemberian dari orang tersayang. Allah SWT lebih tahu apa yg ada dalam hati kita, itu yg lebih utama :)

SHAHZEE said...

org memang suka memerhati.sama gak mcm kita..tapi meluat kan kalau org dok tgk ja

Ati Masrif said...

kak ati jarang beli handbag tapi
kalau beli haruslah mahai sikit
sbb kulit dah semestinya tahan lebih lama :)

Aishah Jahirah said...

xpernah beli handbag mahal lagi....tunggu duit banyak cikit baru xsyg nak guna kot..hihi

Puan Kutu said...

kesian plak dekat adik tu ye..akk tak pernah beli handbag mahal2.rasa syg plak duit nak beli yg mahal2 wpun yg mahal tu tahan lama kira good investment la kan.

lgpun akk tak suka pakai handbag.pegi mana2 bawak wallet saja.klu nak kursus je bwak handbag sbb sng nak simpan barang2 semua.hiks..

Nieda said...

Wah beg apa sampai budak tu terkedu??

Nieda said...

Wah beg apa sampai budak tu terkedu??

La dOLcE mEa_nAtt said...

tapi kan muna, sy pun penah exp cmtu kat petronas....org kat petronas tu memg ramah n mesra...sesuai dengan tagline...
**hi kak selamat pagi, cantik beg akak, cantik baju akk, cantik tudung akk and so on....** heheheh

Nazayiena said...

Syukur alhamdulillah handbag yg telah ada skrg....

.::: Princess MOMOY :::. said...

ingatkan entry ni cerita suka handbag baru
sekali cerita sedih
yelah
kadang2 rasa cemburu pada orang dan orang pada kita
heheh

..Cik May..

Akulah Pak Lan

 

Copyright © 2012 Reserved to munnafendy.com Design with love by CikBulat