Thursday, March 8, 2012

Mak saya.

Assalamualaikum =)

Hari ni nak cerita pasal mak, boleh? =)

Nama mak saya Rosidah binti Ishak..sayang mak sangat. Bagi saya, mak adalah 'superwoman' sebab mak boleh buat banyak perkara, termasuk yang di buat oleh orang lelaki.  

Masa kecik dulu, bagi saya mak garang gila. Asyik nak marah je. Buat tu tak boleh buat ni tak boleh. Asyik nak marah je. Pernah kena kejar dengan mak keliling rumah sebab saya mencarut, berbogel pulak tu. Ahai malunya. Mak pernah kunci pintu tak kasi saya dengan kakcik masuk rumah sebab kitorang bising masa tengah mandi. Biasalah budak-budak jumpa air, menjerit-jerit. (eh,jemput ke blog baru kakcik saya)

Setiap hari kalau dah nak gelap, mesti semua kena ada dah kat rumah. Kalau lambat balik siap, mesti mak cari. Keluar malam? Hisy, jangan harap. Kalau lepas Maghrib, mesti kena standby dengan Muqaddam, masa untuk mengaji. Mak jugak yang ajar sampai kitorang semua khatam Al Quran. Kalau mak 'cuti', mak suruh kakak ajar, tapi berkeras nak mak jugak, mana la nak paham mengaji pun ada cuti ke? Haha

Mak pandai menjahit. Dari kecik baju raya dan baju sekolah kitorang semua mak yang jahit. Kalau baju raya, mak tanya nak baju apa? Saya jawab, nak baju 'fesyen'. Baju fesyen tu macam baju kurung moden, ada kembung2 kat bahu. Hehe =P

Mak pandai masak jugak, saya kalau nak masak macam mak mesti tak jadi, mesti rasa lain. Cara sama, bahan sama tapi tetap rasa lain. Nak kena air tangan mak jugak. Sama dengan air kopi ayah. Ayah boleh cam air kopi dia siapa yang bancuh. Kalau ayah komplen tu maknanya bukan mak la yang buat. Nak kena mak jugak.

Bagi saya mak memang superwoman. Pagi-pagi sebelum Subuh dah bangkit, buat breakfast nasi goreng. Lepas tu hantar saya pergi sekolah naik motor. Lepas tu pergi motong getah sama-sama dengan ayah.. Tengahari balik mak masak pulak untuk makan tengahari, ambil pulak saya dari sekolah. Petang mak dan ayah pergi pulak kait buah kelapa sawit, kekadang pergi kebun tebang pisang. Mana yang boleh datang duit, mak n ayah buat.

masa ni ikut mak n ayah pergi kebun sawit...gambar tahun lepas..mak xmo pandang camera pun

Bila teringat balik, kalau mak tak buat nasi goreng, saya marah sebab lapar. Kalau mak terlambat ambik balik sekolah, saya marah sebab terpaksa jalan kaki. Penat! Petang nak pergi sekolah agama pulak. Tapi rupanya mak lagi la penat. T.T




Mak pun boleh buat kerja orang lelaki buat. Kolam kecik kat tepi rumah tu mak korek  pakai cangkul. Ehem! Saya pun join buat jugak...hehe... Lantai marmar kat dapur rumah pun mak yang pasang. Hii..kuat betul mak. Masa ayah nak besarkan rumah, mak jugak yang bancuh simen dan pasir, mak jugak yang angkut batu bata. Kalau anak ada, anak pun tolong. Tapi masa tu kitorang semua belajar jauh-jauh.

pokok-pokok, bintang-bintang... hasil  kerja tangan mak...

Mak sekarang dah nak masuk 60. Mak lahir 15 April 1953. Alhamdulillah, mak sihat tak ada sebarang penyakit pakej, sihat walafiat ke sana ke mari.

mak, bila nak pandang camera ni? =.=*


Memang tak habis la kalau nak cerita pasal mak. Err...dan tak terhitung rasanya dosa pada mak....ermmmm...


Paling penting, mak setia dengan ayah..susah senang. Dari mula masuk Felda yang kering kontang, sampai sekarang. Teringin nak ikut contoh semangat mak yang ntah dari mana datang...bagi saya mak lah wanita paling hebat saya pernah jumpa....love you mom!

Ahaaaa..pandang pun! Hihi

Sabtu ni nak balik kampung...nak jumpa mak! Weeeeewittttt =P


36 comments:

Kakzakie said...

Kakak tak tahulah Munna... hati kakak jadi sendu bila sebut pasal mak. Kakak lahir dari keluarga susah tapi mak kakak pergi sebelum kakak boleh berdikari. Sedih sangat dik... jadi selagi mak masih ada hargai/sayangi/berilah masa bersama dia...

Salam buat mak munna. Munna cantik macam mak tak?

miloais milo said...

setiap kali baca kisah mak - tak kira lah sapa pun yg tulis...
air mata iols mesti menitik2...
mak iols dah lama meninggal dunia
yang ada sekarang ni - mak tiri
tapi amat baik sekali

iols sayang - kedua2 mereka...

sayangi - mak dan ayah - selagi mereka masih bersama kita....

Munnafendy said...

@kak zakie

alahai akak, maaf ye klau buat akak tersentuh...insyaAllah nnti sy smpaikan salam kat mak..

muka sy x ikut muka mak sgt..byk ikut ayah...hihi =)

cheqna said...

tiada galang gantinya
kadang terfikir..mampukah kita menjadi sekuat dan setabah mak kita kan???

CaDLyNN said...

hurm..untung munna still ade mak..

utk semua yg masih ade mak masing2..tolongla hargai mereka..

CIK MAY said...

sdih plak..mak aku tgh sakit...;( eh..ko pun org felda ke?baru tau..felda mane?

Daddy Ziyyad said...

emak awak memang SUPERWOMEN!!!

Kagum saya..

Akhirnya, mak posing jugak depan kamera..hehehe

Tihara said...

seronoknya ada entry utk mak tercinta..mesti mak bangga :)

lieynanilaz said...

kagum dengan mak kamu...:)

kayrul-shah said...

tiba-tiba teringat kat mak...rasa nak balik kampung sangat....

hebat betul mak muna....tabik spring kat mak muna

Munnafendy said...

semua wanita bergelar ibu kat dunia ni, semua HEBAT! Termasuk ibu korang smua =)

sudipVSsenduk said...

mak saya sehebat, secekal & sekuat mak Munna... Sabtu ni saya balik kampung.. utk ziarah pusara mak....



nangis

LIPISLADY said...

Sallam Munnafendy,

Mak memang hebat,
Jasanya tidak mampu dibalas,
Berdoalah selalu untuk kesejahteraan mak.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

kasih ibu hingga ke syurga
rindu ketat2 my umi jugakkkk :((((

Ujie said...

Wow..mmg hebat mak munna!
Siap boleh buat kolam..psg tiles.

*mak2 mmg gitu..takmo muka kena gambo.
Mak saya pun..

syaz@rozelt said...

wah ur mum memang super women habis la..bancuh simen pon boleh?hihi

|| NaFiRaa || said...

hhuhu.. tetiba rindu mak.. malam nih gerak balik kampung.. bestnye.. rindu kat mak & ayah..

maszull said...

assalamualaikum munna....bestnya dpt mengingati zaman kekanak ngan mak kan moga mak sentiasa diberikan kesihatan yang baik selaluye..:)

azam said...

:) like ur mom....

bagus sgt ada kenangan...semoga kita mampu jadi anak yg baik

Kella said...

saya suka cerita pasal mak ni!
saya suka entri ini..
nanti balik kampung kirim salam kat mak jugak ya! =D
siapa lah kita tanpa mak kan.. :')
sobb//sob..

shiema sufian said...

Mak adalah segala galanya (:

Pen Biru said...

wah..inilah yg dipanggil SUPERMAK

Rtp Farra Arisha said...

aaa, besarnya pengorbanan ibu terhadap anak2nya dia. hehe memang layak digelar superwoman. :) kirim salam arisha kepada emak ya. :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

weeewiitt makcik...

hehe..

Eera Shera said...

hebatnye mak kak mun..die pun mesti bangga ada anak yg hebat mcm akak kn..kirim salam kat mak tu ye

M said...

huhu memang terbaik la mak ko munna hehehe mak aku jgk:)

mas saari said...

akak sedih bila baca kisah emak ni... rindu kat arwah mak akak!

Anonymous said...

tersentuh bc entry ni...bnyak dosa ngn mak... :(

Izan Ishak said...

entry munna ni buat kak izan terus tak sabar nak jumpa mak!

Puan Kutu said...

mak muna mmg superwomen.kagum!

Bui Junaidi said...

SEMUA EMAK DLM DUNIA NI WAJIB KITA SAYANG DAN HORMAT KAN...*_*

Cik Ina Do Do Cheng said...

tak boleh cakap pasal mak, cik ina jadi sedih. sayangi dan hargai pengorbanan mak ye selagi dia masih bernyawa.

Mieza said...

Assalamualaikum Munna,

Alhamdullilah...mak memang wanita luar biasa, bagi mak baca apa Munna tulis tentu dia senyum bahagia:)

Munna, Kalau tidak keberatan saya nak minta alamat surat menyurat munna untuk projek mini Mail box postcode 7647, kalau tidak, it is ok:).

Email saya di mieza71@gmail.com

ct cucubi said...

tabik spring kat mak munna!

Irfa said...

munna
sebaknya baca psl ma.
persamaan dgn mak saya ialah
-mak saya garang.huhu
-mak saya tukang jahit kat kg

mak saya muda sikit dr mak awak.sbb mak saya lahir tahun 1958/tp dlm gambar last mak awak masih nampak bergaya ;)

anisalya said...

beruntung ada mak ni. tapi ramai jugak yang tak hargai mak kan?!

..Cik May..

Akulah Pak Lan

 

Copyright © 2012 Reserved to munnafendy.com Design with love by CikBulat