Friday, March 9, 2012

Berkat waktu Dhuha

Assalamualaikum =)

Entry ini di copy dari blog Cik Niqabis , terima kasih untuk entry yang ringkas tapi sangat bermakna ini =)



Seringkali kita berasa susah,kesempitan wang,sukarnya bekerja siang malam tetapi masih rasa susah.
Sahabat-sahabat, wang itu tidak semestinya rezeki.
Anak, kejayaan, kesihatan itu juga adalah rezeki.
Rezeki ini sesuatu kebaikan yg diberi oleh Allah swt.
Maka itu kenapa kita harus mengeluh?
Masih lagi berasa sempit dlm rezeki..?
Nah ini sy ringkaskan cara komunikasi dgn Allah mohon dibukakan/diluaskan pintu rezeki.....
DHUHA!



Sedap tau suara ust. bazli lagukan Do'a Dhuha..sy pn hari2 dengar x kira siang atau petang atau malam...
dapat pahala kan. lagi satu kita hafal dan tak perlu pegang kertas lagi ^_~
nak jugak copy do'a dhuha?
ok..copy yg bawah ni :)




Jom nyanyi sama-sama?





*Saja nak kongsi dengan korang semua...terus terang saya belum pernah lagi buat solat  sunat Dhuha...solat 5 waktu masih lagi gigih nak cukupkan....sebelum ni tak berapa nak amik tahu sangat pasal solat sunat Dhuha, ntah kenapa sejak akhir2 ni suka sangat dengan doa dhuha nyanyian UNIC ni...nyanyi hari2 dalam kereta sampai da boleh hafal...hihi

Semoga pintu rezeki sentiasa terbuka luas untuk kita semua....aminnnnnnnn

29 comments:

Pok Amai-Amai said...

Sy suke sgt perenggan terakhir awak tu. Sgt merendah diri. Tiba2 sy jdk mcm sayu je. Nape ye? Yelah, mgkn sbb sy pun merangkak2 juga nak mencukupkan solat fardu wajib. Menunaikannya mudah. Tapi nak jadikannya rutin, mmg terasa kegigihannya. Mcm org nak pikul batang batang yg besar. Bukan mudah....

Hanis Azla said...

semoga dapat dijadikan amalan yg baik ini.. terima kasih atas perkongsian ini..

Hanis Azla said...

semoga dapat dijadikan amalan yg baik ini.. terima kasih atas perkongsian ini..

Hanis Azla said...

semoga dapat dijadikan amalan yg baik ini.. terima kasih atas perkongsian ini..

So Shy Lady (SSL) said...

klau ada ms kdg2 ssl ada buat juga. Sbnarnya ms tu ada kan, cuma usaha kita tu yg t.brp gigih. trima kasih share, sgt bguna info ini. i like 10000x ;)

kakcik said...

Sama2 kita muhasabah diri dan cuba untuk menjadi lebih baik dari hari ke hari. InsyaAllah.

CIK MAY said...

sengal la ko ni..haha..ko ke poca hontas tu..haha..btw...tu design yg aku nak..haha...simpel2 aje..

wahida said...

bagusnya n3 ni...
semoga kita semua dilimpahkan rezeki yg berkat dariNYA...amin...

CaDLyNN said...

tq sharing :)

CaDLyNN said...

tq for sharing :)

Ujie said...

Dah dgr yg youtube tu..mmg meresap dlm hatilah! terus rasa nk buat..

masa lps baca buku psl solat dhuha dulu, mmg beria & tak miss. lps tu buat ikut mood. Masa tu ada sbnrnya..

Yg betul, kena berterusan/istiqamah.
JOM!

Tea said...

Saya belum pernah buat.. InsyaAllah akan cuba :')

Anonymous said...

pernah buat tapi 3-4 kali je kot, tak selalulah...huhuhuuu

insyallah akan cuba buat setiap hari!

Kakzakie said...

Munna boleh cuba, bila dah sekali buat rasa tak senang hati nak tinggalkannya. Masa nak pergi kerja tu siapkan berwuduk so sampai office dlm jam 8:00 tu dah boleh solat.

Doa bahasa arab kakak hafal tapi melayu tak sebab selalu guna yg arab...

Irfa said...

dulu....
saya x penah ambik tahu psl solat dhuha.solat 5 waktu pun kdg2 tak cukup.huhu.insaf dan malu padaNya.

sejak dua menjak..saya cuba amalkan.
alhamdulillah..tak cukup macam mana pun ada jalan lain yang datang.jangan berharap ia adalah dlm bentuk duit semata2.kesihatan juga adalah bentuk rezki begitu juga kasih sayang ;)

maaf kalau saya silap..tp itulah yg saya faham dgn pengertian Dhuha

Tihara said...

bagus entry ni munna..alhamdulillah :)

Munnafendy said...

@pok amai-amai
kak Fara,sy sbnrnya teragak2 nak buat entry ni..takut ada yg fikir disebalik apa yg sy cuba sampaikan..jauh sekali perasaan riak,tunjuk baik ke apa tp sy lega kalau entry ni dpt sentuh sikit hati org yg membaca..t.kasih sbb faham =)

@hanis azla @SSL @Cadlynn @tihara
terima kasih byk2 kpd cik niqabis..sy copy dri blog die yg atas tu =)

@kakcik @wahida @tea @anonymous
InsyaAllah..amin...

@may
ha aku la tu..mmg cantik sgt may!

@ujie
masa mula2 dgr terus rasa nak nangis tau...nak2 tang 'jika rezeki masih di langit turunkanlah jika dibumi keluarkanlah..jika sukar permudahkanlah...jika haram sucikanlah..jika jauh dkt kanlah..


@kak zakie
btul jgk kan?wuduk awal2 kat rumah sblm smpai ofis bleh singgah jap masjid tepi jalan tu..tq!


@irfa
rezeki kesihatan & kasih syg yg paling nikmat kan... =)

Hami Asraff said...

Pernah mencuba. Alhamdulillah berkesan. Semuanya hanya kerana Allah :)

Deru Ombak said...

Salam MyMunna

Doa dhuha adalah doa yang paling indah.. Syahdu!

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

mak ila mmg amalkan solat duha.. pcaya tak rezeki mak tak pernah putus..

aizamia3 said...

terasa diri masih belum sempurna..

azam said...

amin......selamat solat dhuha

Faidhatul Arfah said...

Semoga pintu rezeki sentiasa terbuka luas untuk kita semua....aminnnnnnnn

cheqna said...

insyaallah
akan cuba amalkan
thanks dear =)

maszull said...

assalamualaikum munna...alhamdullilah moga selalu dpt melakukan nye..:)

CIK MAY said...

aku baru sekali buat solat dhuha ni.tu pun bile comp ajak buat solat dhuha beramai2 sempena besday pengarah urusan kitorang..kol 1030 nak solat,kol 9am aku google pasal ni..baru nak tgk niat mcmne..ape kene bace..jahil rasenye....

mjur ade opismet yg jenis sentiasa join bile opis bt solat mcmni ramai2...klu takde opismet mcm ni, aku pun hanyut...

Aishah Jahirah said...

saya pun xpernah buat....ada niat tapi tak terbuat.yg 5 waktu pun kdg2 terbarai...insyaallah kalau boleh nak mengamalkan mana yg elok dan baik....munna pun dah serta cara solat dhuha...

anisalya said...

memang besar manfaat solat dhuha. belajar frm husben.

Akulah Pak Lan said...

Solat sunat dhuha byk keberkataan padanya

..Cik May..

Akulah Pak Lan

 

Copyright © 2012 Reserved to munnafendy.com Design with love by CikBulat